پنجشنبه

دعا

دعـا
اللّهمّ عرّفنی نفسک فإنّک إن لم تعرّفنی نفسک لم أعرف رسولک اللّهمّ عرّفنی رسولک فإنّک إن لم تعرّفنی رسولک لم أعرف حجّتک اللّهمّ عرّفنی حجّتک فإنّک إن لم تعرّفنی حجّتک ضللت عن دینی اللّهمّ لا تمتنی میتة الجاهلیّة ولا تزغ قلبی بعد إذ هدیتنی. اللّهمّ فکما هدیتنی لولایة من فرضت علیّ طاعته من ولاية ولاة أمرک بعد رسولک صلواتک علیه و آله حتّی والیت ولاة أمرک أمیرالمؤمنین علي بن ابي طالب والحسن والحسین و علیّاً و محمّداً و جعفراً و موسی و علیّاً و محمّداً و علیّاً والحسن والحجّة القائم المهدیّ صلواتک علیهم أجمعین.  خداوندا، مرا شناساي خود فرما، زیرا اگر مرا شناساي خود نكني، نمی‌توانم پيامبرت را بشناسم. خداوندا، مرا شناساي پیامبرت فرما، زیرا اگر مرا شناساي پیامبرت نكني نمی‌توانم حجّت تو را بشناسم. خداوندا، مرا شناساي حجّت خود فرما، زیرا اگر مرا شناساي حجّت خود نکنی، از دین خود منحرف می‌گردم .خداوندا، مرا به مرگ جاهلیّت نمیران[1] و پس از آن که مرا هدایت فرمودی، قلبم را منحرف مساز .خداوندا، همچنان كه مرا هدايت فرمودي به سوي ولايت آنان كه واجب نمودي بر من طاعتشان را از واليان امر خود پس از پيامبرت-كه درود تو بر او و خاندانش باد- تا پذيرفتم ولايت واليان امر تو  امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و حسن و حسین وعلی و محمّد و جعفر و موسی و علی و محمّد و علی و حسن و حجّة القائم المهدي که درود تو بر همه آنان باد،
اللّهمّ فثبّتنی علی دینک واستعملنی بطاعتک و لیّن قلبی لولیّ أمرک و عافنی ممّا امتحنت بهِ خلقك و ثبّتني علي طاعة وليّ امرك الذي سترته عن خلقك و فبإذنک غاب عن بریّتک و أمرک ینتظر و أنت العالم غیر المعلّمٍ بالوقت الّذی فیه صلاح أمر ولیّک فی الإذن له بإظهار أمره و کشف ستره و صبّرنی علی ذلک حتّی لا أحبّ تعجیل ما أخّرت و لا تأخیر ما عجّلت و لا کشف ما سترت و لا البحث عمّا کتمت و لا انازعک فی تدبیرک و لا أقول لم و کیف و ما بال ولیّ الامر لا یظهر و قد امتلأت الأرض من الجور و أفوّض أموری کلّها إلیک اللّهمّ إنّی أسألک أن ترینی ولیّ أمرک ظاهراً نافذالامر مع علمی بأنّ لک السّلطان والقدرة والبرهان والحجّة والمشیّة والحول والقوّة فافعل ذلک بی و بجمیع المؤمنین حتّی ننظر إلی ولیّ امرک صلواتك عليه ظاهر المقالة واضح الدّلالة هادیاً من الضّلالة شافیاً من الجهالة أبرز یا ربّ مشاهدته و ثبّت قواعده واجعلنا ممّن تقرّ عینه برؤیته و أقمنا بخدمته و توفّنا علی ملّته واحشرنا فی زمرته. پس مرا بر دین خود ثابت قدم دار و به طاعت خود مشغول دار و قلبم را نسبت به وليّ امرت نرم گردان و مرا عافيت بخش از آنچه كه خلقت را بدان آزمودی [امر غيبت امام زمان] و در پیروی از ولیّ امر خود ثابت قدم بدار؛ همان امامی که او را از چشم خلق پنهان نمودی و به اذن تو از نظرها غایب شد و در انتظار فرمان تو برای ظهور نشسته است و این تویی داناي بدون آموزگار كه می‌دانی مصلحت ظهور او در چه زمانی است و كي رخصت ظهور و فرو افكندن پرده غیبت را دارد. پس مرا در این امر بردباری عنایت فرما تا نسبت به آنچه که تو در تأخیر آن مصلحت دیده ای، تعجیلِ نكنم و نسبت به آنچه که تو در زود رسیدن آن مصلحت دیده‌ای، دوست دار تأخیر نباشم و نه دوست دار کاوش در آنچه که تو  پنهان داشته اي، و نه مخالف با تدبير تو، و نه اين كه بگويم: چرا و چگونه و برای چیست که حضرت وليّ امر ظهور نمی‌کند در حالي که زمين پر از ظلم و جور شده است؟ بلکه آنچنان کن که همه امور را به تو بسپارم.  خداوندا، از تو درخواست مي كنم كه وليّ امر خود را به صورت آشكار با امري نافذ به من بنماياني در حالي كه می‌دانم تو صاحب سلطنت، قدرت، دلیل، برهان، اراده و حول و قوّه هستی. از تو می‌خواهم در حق من و همه مؤمنان این لطف را بنمايي تا بنگرم ولیِّ امرت را- که درود تو بر او باد-  با گفتار آشکار و دليل روشن در حالي كه راهنما از گمراهي و شفابخش از نادانی است.  پروردگارا، آشكار فرما مشاهده او را و استوار دار بنیانِ کارش را  و ما را از کسانی قرار ده که چشمشان به دیدار او روشن می‌شود، و ما را به خدمت او بگمار و بر دین او بمیران و در روز رستاخيز ما را در گروه او محشور فرما.
 اللّهمّ أعذه من شرّ جمیع ما خلقت و برأت و ذرأت و أنشأت و صوّرت واحفظه من بین یدیه و من خلفه و عن یمینه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظک الّذی لا یضیع من حفظته به واحفظ فیه رسولک و وصیّ رسولک عليه و آله السلام. اللّهمّ و مدّ فی عمره و زد فی أجله و أعنه علی ما ولّیته واسترعیته و زد فی کرامتک له فإنّه الهادی المهدیّ القائم المهتدی والطّاهر التّقیّ النّقیّ الزّکیّ الرّضیّ المرضیّ الصّابر الشّکور المجتهد. اللّهمّ و لا تسلبنا الیقین لطول الأمد فی غیبته وانقطاع خبره عنّا و لا تنسنا ذکره وانتظاره والإیمان به و قوّة الیقین فی ظهوره والدّعاء له والصّلاة علیه حتّی لایقنّطنا طول غیبته من قیامه و یکون یقیننا فی ذلک کیقیننا فی قیام رسولك صلواتك عليه و آله و ما جاء به من وحیک و تنزیلک و قوّ قلوبنا علی الإیمان به حتّی تسلک بنا علی یديه منهاج الهدی والمحجّة العظمی والطّریقة الوسطی و قوّنا علی طاعته و ثبّتنا علی متابعته واجعلنا فی حزبه و أعوانه و أنصاره والرّاضین بفعله و لا تسلبنا ذلک فی حیاتنا و لا عند وفاتنا حتّی تتوفّانا و نحن علی ذلک لا شاکّین و لا ناکثین و لامرتابین و لا مکذّبین. خداوندا، او را از شرّ همه آنچه که خلق کردی و ایجاد نمودی و شکل و صورت بخشيدی محافظت فرماي و در همه جوانب زندگی، از خطرات پیش رو و پشت سر و چپ و راست با حفاظت خاصّ خود که هر کس را در محدوده آن قرار ‌دهی مصون می‌ماند پناه بخش كه با حفظ او، پيامبرت و وصيّ او (اميرالمؤمنين) را حفظ فرموده اي. خداوندا، عمرش را طولاني و مهلَتَش را افزايش ده و او را در اجرایِ اموری که سرپرستی‌اش را بر عهده اش نهادی ياري فرما و لطف و کَرَمت را بر او افزون نماي که او همان راهنمای راه یافته و قیام کننده هدایت‌گر و همان عنصر پاک، پرهيزگار، خالص، راضی، پسندیده، بردبار، شکرگزار و تلاشگر است .خداوندا، سلب مفرماي يقين ما را نسبت به او به واسطه طول مدت غيببت و انقطاع خبرش از ما و فراموش ما مگردان ياد او و نيز انتظارش را و ايمان به او و يقين كامل به ظهورش را و دعا براي او و درود و تحيت بر او را ، تا طول مدت غيبت او ما را از قيامش نوميد نكند و آن گونه كن كه يقين ما به قيامش همچون يقين ما به قيام پيامبرت باشد -كه درود تو بر او و خاندانش باد- و آنچه آورده است از وحي و تنزيل تو. پس نيرومند ساز دلهاي ما را در ايمان به او تا ما را به دست او سلوك دهي در راه روشن هدايت و شاهراه دین، و ما را در اطاعت از او پايدار ساز و در پیروی از او ثابت قدم دار و ما را در حزب او و از یارانش قرار ده و نیز جزو کسانی که راضی باشند به کارهایش،  و این حالت را از ما سلب مفرما در حيات و به هنگام مرگ ، تا بميريم در اين حالت بدون اينكه در ترديد باشيم يا عهدشكن يا تكذيب كننده.
 اللّهمّ عجّل فرجه و أیّده بالنّصر وانصر ناصریه واخذل خاذلیه و دمدم علی من نصب له و کذّب به و أظهر به الحقّ و أمت به الجور واستنقذ به عبادک المؤمنین من الذّلّ و أنعش به البلاد واقتل به الجبابرة الکفر واقصم به رئوس الضّلالة وذلّل به الجبّارین والکافرین و أبر به المنافقین والنّاکثین و جمیع المخالفین والملحدین فی مشارق الأرض و مغاربها و بحرها و برّها و سهلها و جبلها حتّی لا تدع منهم دیّاراً و لا تبقی لهم آثاراً. طهّر منهم بلادک واشف منهم صدور عبادک وجدّد به ماامتحی من دینک و أصلح به ما بدّل من حکمک و غیّر من سنّتک حتّی یعود دینک به و علی یده غضّاً جدیداً صحیحاً لاعوج فیه و لا بدعة معه حتّی تطفئ بعدله نیران الکافرین فإنّه عبدک الّذی استخلصته لنفسک وارتضیته لنصر دینک واصفیته بعلمک و عصمته من الذّنوب و برّأته من العیوب و أطلعته علی الغیوب و أنعمت علیه و طهّرته من الرّجس و نقّیته من الدّنس. اللّهمّ فصلّ علیه و علی آبائه الأئمّة الطّاهرین و علی شیعتهم المنتجبین و بلّغهم من آمالهم ما یأملون واجعل ذلک منّاً خالصاً من کلّ شکٍّ و شبهةٍ و ریاءٍ و سمعةٍ حتّی لا نرید به غیرک و لا نطلب به إلاّ وجهک. خداوندا، در ظهورش تعجیل فرماي و به یاری خودت او را تقویت فرما و یارانش را یاری فرما و بدخواهانش را خوار و ذلیل فرما و نابود ساز هرکس را که به دشمنی با او برخیزد و او را تکذیب کند، و به وسیله او حق را ظاهر ساز و جور را بمیران و به وسیله او بندگانِ مؤمنت را از خواری رهایی بخش و شهرها را آباد و زنده فرما و با دست او سران سرکش کفر را به قتل برسان و سران اصلی گمراهی را درهم شکن و زورگویان و ناباوران را به وسیله او نابود فرما و به وسیله او شرق و غرب زمین و خشکی و دریا و کوه و دشت را از وجود منافقان و پيمان شكنان و تمامي مخالفان و ملحدان پاک ساز به گونه‌ای که هچ زنده‌ای از آنان باقی و هیچ اثری از آنان بر جای نماند .شهرهایت را از وجود آنان تطهير فرموده و دلِ دردمند بندگانت را شفا بخش و تجديد نما به وسیله او آنچه از دینت محو گشته و اصلاح فرما آنچه كه از حكمت تبديل گشته و آنچه كه از سنتت تغيير يافته است تا دين تو به دست او بازگردد به صورت جديد و صحيح در حالي كه هيچ كژي و انحرافي در آن نباشد و بدون هيچ بدعتي ، تا خاموش گرداني با عدل او آتشي را كه كافران افروختند ، كه او بنده ايست كه تو وي را براي خود خالص ساختي و وجودش را براي ياري دين خويش پسنديدي و او را به دانش خود برگزيدي و او را از گناهان در پرده عصمت قرار دادي و از هرگونه عيب بري فرمودي و بر غيب خويش آگاه فرمودي و بر او نعمت بخشيدي و او را از رجس و پليدي و ناپاكي طاهر قرار دادي.  خداوندا، پس بر او و بر پدران پاکش، همان امامان پاك سرشت و بر شیعیانِ برگزیده‌اش درود فرست و آنان را به آرزوهاي مقدس شان برسان و اين ایمان ما را از شکّ و شبهه و ریا و خودنمايی خالص گردان تا ما با این اعتقاد، در جست‌وجوی هيچ چیز جز تو نباشیم.
 اللّهمّ إنّا نشکو إلیک فقد نبیّنا و غیبة ولیّنا و شدّة الزّمان علینا و وقوع الفتن بنا و تظاهر الأعداء علينا و کثرة عدوّنا و قلّة عددنا. اللّهمّ فافرج ذلک عنّا بفتحٍ منک تعجّله و نصر منك تعزه و إمام عدلٍ تظهره إله الحقّ آمين. اللّهمّ إنّا نسألک أن تأذن لولیّک فی إظهار عدلک فی عبادک و قتل أعدائک فی بلادک حتّی لا تدع للجور دعامةً إلاّ قصمتها و لا بقیةً إلاّ أفنیتها و لا قوّةٍ إلاّ أوهنتها و لا رکناً إلاّ هدمته و لا حداً إلاّ فللته و لا سلاحاً إلاّ اکللته و لا رایةً إلاّ نکّستها و لا شجاعاً إلاّ قتلته و لا جيشاً إلاّ خذلته وأرمهم یا ربّ بحجرک الدّامغ واضربهم بسیفک القاطع و بأسک الّذی لا تردّه عن القوم المجرمین و عذّب أعدائک و أعداء وليّک و أعداء رسولک صلواتك عليه وآله بید ولیّک و أیدی عبادک المؤمنین. اللّهمّ اکف ولیّک و حجّتک فی أرضک هول عدوّه و کيد من اراده وامکر بمن مکر به واجعل دائرة السّوء علی من أراد به سوءاً واقطع عنه مادّتهم و أرعب له قلوبهم و زلزل أقدامهم و خذهم جهرةً و بغتةً و شدّد علیهم عذابک و أخزهم فی عبادک والعنهم فی بلادک و أسکنهم أسفل نارک و أحط بهم أشدّ عذابک و أصلهم ناراً واحش قبور موتاهم ناراً و أصلهم حرّ نارک فإنّهم أضاعوا الصّلاة واتّبعوا الشّهوات و أضلّوا عبادک وأخربوا بلادك. خداوندا، ما از فقدان پیامبرمان و غایب بودن اماممان و سختی روزگار و روي آوردن فتنه‌ها و اتّحاد دشمنان علیه ما و فراوانی دشمنان و کاستي عدد یاران، به سوی تو شکایت می‌آوریم. خداوندا، پس گشايشي قرار ده از اين همه براي ما با پیروزی سریع از سوي خود با ظهور آن امام عدل، و اجابت فرما اي خداوند حق. خداوندا، ما از تو درخواست مي كنيم كه به وليّ خود رخصت اظهار عدلت را در ميان بندگانت عنايت فرمايي و نيز اجازه قتل دشمنانت را در شهرهايت تا جايي كه براي ظلم و جور هيچ ستوني نماند مگر كه در هم شكسته گردد و نه باقيمانده اي مگر كه نابود گردد و نه قدرتي مگر كه ضعيف گردد و نه ركني مگر كه منهدم گردد و نه بُرنده اي مگر كه كُند گردد و نه سلاحي مگر كه از كار بيافتد و نه پرچمي مگر كه سرنگون گردد و نه جنگاوري مگر كه كشته گردد و نه سپاهي مگر كه خوار گردد، و آنها را سنگباران فرما اي پروردگار با سنگ كوبنده و مهلك خود و مضروب فرما با شمشير برنده خود و عِقاب سختت كه هيچ مجرم و جنايت پيشه اي راه گريز از آن ندارد و معذب فرماي دشمنانت و دشمنان وليّت و دشمنان پيامبرت را -كه درود تو بر او و خاندانش باد- به دست وليّت و به دست بندگان مؤمنت. خداوندا، كفايت فرما وليّ و حجت خود در زمين را از هراس و مكر دشمن و مكر كن با آن كه با او مكر كند و قرار ده حلقه حوادث ناگوار پيرامون كسي كه اراده سوء نسبت به او داشته باشد و شرِّ آنان را از سر او دور فرما و در دل‌هایِ آنان رعب و وحشت ایجاد فرما و قدم‌هایِ آنان را متزلزل فرما و در آشکار و نهان، آنان را در تنگنا قرار ده و عذابَت را بر آنان سخت فرما و در بین مردم آنان را رسوا فرما و آنان را مورد لعن و نفرین مردم همه شهرهايت قرار ده.
و آنان را در نازل‌ترین طبقات آتش مكان ده و سخت‌ترین عذاب فراگیر خویش را بر آنها مقرّر دار و آنان را وارد آتش فرما و قبرهای مردگانشان را نيز از آتش سرشار فرما چرا كه ايشان نماز را ضايع ساخته و از پي شهوات رفتند و بندگانت را گمراه و شهرهايت را خراب نمودند.
اللّهمّ و أحی بولیّک القرآن و أرنا نوره سرمداً لا ليل فیه و أحی به القلوب المیّتة واشف به الصّدور الوغرة واجمع به الأهواء المختلفة علی الحقّ و أقم به الحدود المعطّلة والأحکام المهملة حتّی لا یبقی حقٌّ إلاّ ظهر و لا عدلٌ إلاّ زهر واجعلنا یا ربّ من أعوانه و مقویة سلطانه والمؤتمرین لأمره والرّاضین بفعله والمسلّمین لأحکامه و ممّن لا حاجة به إلی التّقیّة من خلقک و أنت یا ربّ الّذی تکشف السّوء و تجیب المضطرّ إذا دعاک و تنجی من الکرب العظیم فاکشف الضّرّ عن ولیّک واجعله خلیفةً فی أرضک کما ضمنت له. اللّهمّ لا تجعلني من خصماء آل محمّد عليهم السلام و لا تجعلني من أعداء آل محمّد عليهم السلام و لا تجعلنی من أهل الحنق والغیظ علی آل محمّد عليهم السلام فإنّی أعوذ بک من ذلک فأعذنی و أستجیر بک فأجرنی اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد واجعلنی بهم فائزاً عندک فی الدّنیا والآخرة و من المقرّبین آمين رب العالمين. خداوندا، به وسیله ولیّ خویش قرآن را زنده ساز و نور همیشگی آن را بر ما بتابان، به گونه‌ای که هرگز تاریکی در ما راه نیابد و به وسیله او دل‌های مرده را زنده فرما و سینه‌های سوخته را شفا بخش و به وسیله او رأی‌های گوناگون را بر محور حق به وحدت برسان و حدود تعطیل شده و احکام به فراموشی سپرده شده را برپاي دار [اين فراز از دعا تصريح مي كند كه مجري حدود الهي ، امام زمان هستند و تا پيش از ظهور ايشان حدي اجرا نمي گردد. ضمناً اين دعا از معصوم صادر شده و سند آن مخدوش نمي باشد.]  تا جايي كه حقي باقي نماند مگر كه ظاهر و نه عدلي مگر كه درخشان گردد. پروردگارا، ما را از یاران او و از تقویت‌کنندگان حکومت او و از فرمانبران دستوراتش و از راضیان به اعمالش و از تسلیم‌شوندگان در برابر فرمان‌هایش و از کسانی قرار ده که در برابرش نیازمند تقیّه نباشند و تو همان پروردگاری هستی که سختی‌ها را برطرف و دعایِ درمانده‌ای که تو را بخواند را اجابت می‌فرمايی و از اندوه و گرفتاري بزرگ نجات می‌دهی، پس گرفتاري را از ولیّ خویش دور نماي و او را خليفه خود در زمين قرار ده همان گونه که تحقق اين امر را ضمانت فرموده اي. خداوندا، مرا از دشمنان خاندانِ محمد-كه درود تو بر ايشان باد- قرار مده. خداوندا، مرا از دشمنان خاندانِ محمد-كه درود تو بر ايشان باد- قرار مده. و مرا از اهل خشم و غضب نسبت به خاندان محمّد-كه درود تو بر ايشان باد-  قرار مده. خداوندا، من از قرار گرفتن در چنین وضعیتی به تو پناه می‌برم پس پناهم بخش و از تو طلب ياري می‌کنم، پس ياري ام فرماي. خداوندا، بر محمّد و خاندان او درود فرست و به واسطه آنان مرا در دنیا و آخرت رستگار گردان و از مقرّبان درگاهت قرار ده. آمين رب العالمين.

این نوشتار با استعانت و نظر خواهی از خداوند متعال و با نیت تطهیر و یاری دین خدا به رشته تحریر درآمده است. توصیه مهم ما این است که هموطنان در داخل ایران صرفاً به مطالعه این مطالب بسنده نموده و از قرار دادن در صفحات اینترنتی خود جداً خودداری نمایند و امر مهم انتشار و قرار دادن در سایت ها و شبکه های اجتماعی را بر عهده هموطنان خارج از کشور بگذارند. 

هر توفیقی تنها از جانب خداوند متعال می باشد
و حمد و ستایش از آنِ پروردگار جهانیان


[1] - اشاره دارد  به حديث نبوي كه: « هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت از دنيا رفته است.»